"/>

"Primul GPS" - naviga╚Ťie auto de ├«nalt─â tehnologie ├«n 1909

navigatie-auto-Ford-T
navigatie-auto-live

Cu un secol înainte de Garmin, Jones Live Map îi ajuta pe șoferi să navigheze într-o zonă rurală fără indicatoare rutiere și adesea fără drumuri.

Automobili╚Ötii de acum un secol nu erau la fel ca cei de astazi. Automobilele din anii 1900 erau lente, rigide ╚Öi cu autonomie mai redusa. Benzin─âriile erau rare. Drumurile, unde puteau fi g─âsite ne erau in stare buna ca acum. (├Än 1910, ├«n SUA existau doar 10 mile de autostrad─â pavat─â) C─âl─âtorind pe drumuri st├óncoase ╚Öi deivelate, motorul ma╚Öinii se supra├«nc─âlzea ╚Öi anvelopele se deteriorau rapid. Iar dac─â acest lucruri nu ar fi fost suficient descurajatoare, a existat ╚Öi provocarea navig─ârii. Indicatoarele rutiere erau rare ╚Öi adesea incorecte iar ╚Öoferii erau nevoi╚Ťi frecvent sa comunice ├«ntre ei prin viu grai despre indica╚Ťii asupra direc╚Ťiei de urmat pentru a ajunge la destina╚Ťie. Cele mai vechi h─âr╚Ťi rutiere produse Rand McNally au fost tip─ârite abia dup─â 1904.

harta-navigatie-auto-veche
live-jones-navigatie-auto

├«n 1909 a ap─ârut o alternativ─â de ├«nalt─â tehnologie: un ghid direc╚Ťional ├«n timp real, la bord, numit Jones Live Map.

A fost inventat de J. W. Jones, care a introdus, de asemenea, vitezometrul Jones, Jones Disc Phonograph Record ╚Öi Jones Yobel - ÔÇ×claxonul de la domnul automobiluluiÔÇŁ. Ideea a fost revolu╚Ťionar─â. Live Map a fost un dispozitiv mic cu platan rotativ ╚Öi cu un cablu care se ata╚Öa la kilometrajul ma╚Öinii. ├Änainte de a porni la drum, ╚Öoferii cump─ârau discuri de h├órtie cu ruta c─âtre destina╚Ťie prescris─â de The Touring Club of America. La ├«nceputul c─âl─âtoriei, ╚Öoferul ├«╚Öi a╚Öeza discul pe platanul rotativ al Live Map, astfel ├«nc├ót punctul de plecare al c─âl─âtoriei s─â fie aliniat cu un indicator s─âgeat─â pe capacul de sticl─â. Pe m─âsur─â ce ma╚Öina a ├«nceput s─â ruleze, cablul de la kilometrajul ma╚Öinii f─âcea ca harta s─â se roteasc─â. S─âgeata indica directia de urmat in timpul calatoriei. Fiecare disc avea p├ón─â la 100 de mile de detalii de c─âl─âtorie ├«n jurul perimetrului s─âu. Dac─â c─âl─âtoria era mai lung─â de 100 de mile, ╚Öoferul era nevoit sa ├«nlocuiasca primul disc cu al doi-lea ╚Öi mai departe cu al trei-lea.

harti-navigatie-auto-vechi
replica-harta-navigatie-live

O reclam─â pentru dispozitiv a descris-o ca fiind "Fonograful Drumului" .

In descriere mai spunea asa:
- Are discuri care acoperă drumurile din întreaga lume.
- Introduce╚Ťi discul c─âl─âtoriei pe care dori╚Ťi s─â o face╚Ťi
- Live-Map ├«l citeste, nu cu voce tare, ci cu un indicator care indic─â ├«ntotdeauna calea - care v─â spune unde v─â afla╚Ťi acum ╚Öi ce s─â face╚Ťi ├«n acest sens.
- cand utilizezi acest dispozitin de navigatie este ca ╚Öi cum ai avea ├«n ma╚Öin─â un om care cunoa╚Öte fiecare drum, fiecare col╚Ť, fiecare intersectie, fiecare semn de circulatie din ├«ntreaga lume.
O bro╚Öur─â din 1910, ÔÇ×The Jones Live Map - Ce ne-am face fara elÔÇŁ se lauda c─â Jones Live Map era superior c─âr╚Ťilor de trasee, care erau greu de urmat ╚Öi era mai convenabil dec├ót h─âr╚Ťile mari, st├óngace, origamice, care nu puteau fi ├«ndoite niciodat─â ╚Öi care se rupeau ├«ntotdeauna ├«n v├ónt.
Jones Manufacturing oferea peste 500 de rute p├ón─â ├«n 1919. Rutele se ├«ntindeau pe ├«ntreaga ╚Ťar─â de la New York la Los Angeles ╚Öi includeau notificarea limitelor de viteza acolo unde existau.

navigatie-auto-GPS-Garmin
prima-navigatie-auto-moderna

Cu toate acestea, problema cu acest prim navigator care a precedat navigatia prin GPS a fost aceea╚Öi care afecteaz─â ast─âzi astfel de sisteme. Drumurile sunt ├«ntr-o stare de schimbare continu─â. De fiecare dat─â c├ónd Live Map oferea indica╚Ťii tip─ârite precum ÔÇ×ia-o la dreapta la urmatoarea intersec╚Ťie imediat dupa semnÔÇŁ, se ducea o b─ât─âlie pierdut─â. Repere precum st├ólpii cu semne indicatoare puteau fi ├«nl─âtura╚Ťi oric├ónd. Discurile de pe hart─â ar putea fi corectate ╚Öi reimprimate, dar vechile discuri ale ╚Öoferului, care se bazau pe reperele lips─â, puteau fi aproape inutile. ├Än anii 1920, exista o abunden╚Ť─â de h─âr╚Ťi rutiere pentru o mare parte a ╚Ť─ârii. Statele ╚Öi jude╚Ťele ├«ncepuser─â s─â identifice drumurile cu semne standardizate de-a lungul marginii drumului. Jones Live Map a ├«ncetat produc╚Ťia. Urm─âtoarea ├«ncercare de a furniza indica╚Ťii de conducere instantanee nu a ap─ârut dec├ót ├«n ÔÇőÔÇő1994, c├ónd Departamentul Ap─âr─ârii al SUA ╚Öi-a lansat sistemul de pozi╚Ťionare global─â pentru uzul civil si care putea localiza pozitia masinii cu ajutorul unui dispozitiv GPS ce capta semnal de la re╚Ťea de 24 de sateli╚Ťi. Sistemul a fost autorizat pentru uz civil ├«n 1996.

Articol scris de GPS1.RO Monitorizare GPS auto